Maskinöversättning: gott, ont eller ”lagom fult”?

Under de senaste åren har en ny generation maskinöversättningar som bygger på artificiell intelligens revolutionerat vanliga konsumenters vardag och arbetet inom professionell översättning. Automatisk översättning finns tillgänglig i webbtjänster och i plattformar för sociala medier, där den ofta hjälper användaren att förstå vad i innehållet som är relevant. Ibland leder dock automatiska översättningar till missförstånd, frustration eller till och med genans, vilket gör att både kundupplevelsen och bilden av organisationens varumärke blir lidande.

Hur beställer jag en bra översättning? Kundens checklista

Håller du på att expandera din verksamhet på den globala marknaden eller borde ditt innehåll vara tillgängligt för en flerspråkig kundkrets? Med en översättning av hög kvalitet säkerställer du att ditt budskap når dina målgrupper. 

Är beställning av översättningar något nytt för dig? Här har vi sammanställt en checklista för hur du beställer en bra översättning:

Varför bör man beställa översättningar hos en översättningsbyrå?

Det är lockande att ordna översättningarna själv, inom företaget, för att minska kostnaderna, i synnerhet om det finns språkkunniga medarbetare. Det är dock bra att komma ihåg att en översättning som produceras internt kostar lika mycket som den arbetstid som läggs ner på den. Dessutom kan översättningsarbetet hindra medarbetare från att utföra sina kärnuppgifter. I det här blogginlägget har vi sammanställt bra anledningar till att anlita en översättningsbyrå.

Kvaliteten på översättningen uppstår i samarbete

Hur är en bra översättning? Svaret på det skulle kunna vara översättarens favorituttryck: Det beror på kontexten. En kreativ översättning förväntas vara snärtig och uttrycksfull, medan det är av yttersta vikt att innehållet i en avtalstext noggrant följer källtexten. Mellan dessa två ytterligheter finns det många olika texttyper som alla har sina egna särdrag. Dessutom har varje kund sina egna krav, exempelvis på en viss branschterminologi eller uttryck som är i linje med företagets varumärke. Kvaliteten påverkas även av andra faktorer än språkliga, som layout och leveranstid.