Konekäännös: hyvä, paha vai ”sopivasti ruma”?

Tekoälyyn pohjautuva uuden sukupolven konekäännös on viime vuosien aikana mullistanut tavallisen kuluttajan arjen ja käännösalan ammattilaisten työn. Automaattinen käännös on tarjolla verkkopalveluissa ja some-alustoilla, joissa se usein auttaakin käyttäjää ymmärtämään sisällöstä olennaisen. Toisinaan automaattikäännökset kuitenkin aiheuttavat väärinymmärryksiä, turhautumista tai jopa myötähäpeää, jolloin kärsivät sekä asiakaskokemus että organisaation brändimielikuva.

Kuinka tilaan onnistuneen käännöksen? Asiakkaan muistilista

Oletko laajentamassa liiketoimintaasi kansainvälisille markkinoille tai tarvitsetko sisältösi monikielisen asiakaskuntasi ulottuville? Laadukkaalla käännöksellä varmistat, että viestisi tavoittaa kohderyhmänsä. 

Onko käännösten tilaaminen sinulle uutta? Kokosimme tähän postaukseen muistilistan onnistuneen käännöksen tilaamiseen:

Miksi käännökset kannattaa tilata käännöstoimistolta?

Käännökset olisi houkuttelevaa teettää oman yrityksen sisällä kustannusten hillitsemiseksi, etenkin jos yrityksestä löytyy kielitaitoisia ihmisiä. On hyvä kuitenkin muistaa, että sisäisesti tuotettu käännös maksaa siihen käytetyn työajan verran. Lisäksi käännöstyö saattaa pidättää työntekijöitä tekemästä omaa ydintehtäväänsä. Kokosimme tähän blogipostaukseen hyviä syitä käyttää käännöstoimiston palveluita.

Käännösten laatu syntyy yhteistyönä

Millainen on hyvä käännös? Tähän voisi vastata kääntäjien lempi-ilmauksella: Riippuu kontekstista. Luovalta käännökseltä odotetaan lennokkuutta ja ilmaisuvoimaa, sen sijaan sopimustekstissä on ehdottoman tärkeää, että sisältö on täsmällisesti alkukielisen mukainen. Näiden kahden ääripään väliin mahtuu lukuisia tekstityyppejä, joilla jokaisella on omat erityispiirteensä. Lisäksi asiakkailla on omat vaatimuksensa, jotka voivat liittyä tietyn alan terminologiaan tai vaikka yrityksen brändi-ilmeeseen. Laatuun vaikuttavat myös ei-kielelliset asiat, kuten ulkoasu ja toimitusaika.