Blogi

Suorien lähetysten saavutettavuus paranee saumattomasti suoratekstityksellä

Suorien lähetysten tekstittäminen tuo ne samalla kertaa entistä suuremman yleisön ulottuville. Esimerkiksi tiedotustilaisuuksien ja erikoislähetyksien kohdalla tämä on erityisen tärkeää tilanteissa, joissa tietoa on saatava jaettua nopeasti.

Ohjelmien tekstittäminen jälkikäteen on ollut tuttua jo vuosikymmenet. Suoran lähetyksen tekstittäminen on puolestaan aivan oma lukunsa, sillä ihminen puhuu selvästi nopeammin kuin tekstittäjä kirjoittaa. Onneksi ihmistä nopeampi kone auttaa ratkaisemaan tämän pulman.

Miksi käännöskumppaniksi kannattaa valita täyden palvelun kielitalo?

Käännöskumppania valitessa kannattaa huomioida monta seikkaa. Valintaan vaikuttavat luonnollisesti käännöstarpeet: onko tarve kertaluontoinen vai jatkuva, tarvitaanko erikoisalan tuntemusta ja mikä on lisäpalveluiden tarve? Ratkaisuja näihin löytyy niin itsenäisiltä kääntäjiltä, käännöstoimistoilta kuin kokonaisvaltaista palvelua tarjoavilta kielitaloiltakin. 

Puheesta tekstiksi: litterointi

Korkeakoulut ja muu tiedeyhteisö hyödyntävät litterointia ääni- ja videoaineiston muuntamisessa tekstidataksi, jota pystyy näin käyttämään paremmin tieteellisen tutkimuksen apuvälineenä. Erilaisten haastattelututkimusten lisäksi koronapandemia on lisännyt merkittävästi videon välityksellä pidettäviä ryhmäkeskusteluja ja webinaareja, ja litteroitavaksi onkin mahdollista lähettää myös esimerkiksi Teams-kokouksia videotallenteina.

Käännöksen hinta - mikä siihen vaikuttaa?

Käännöspalvelua etsivän on hyvä tietää, mistä palvelu ja sen hinta koostuvat - etenkin kun kyse on suurista aineistomääristä tai jatkuvista, pitkäaikaisista käännöstarpeista. Olemme koostaneet alle tekijöitä, jotka vaikuttavat käännöksen hintaan. 

Käännettävän tekstin pituus

Käännettävän tekstin määrä on ehkä hieman ilmiselvä hintaa määrittävä tekijä. Käännöksen pituutta mitataan yleensä sana- tai sivumäärinä, ja usein tarjouksessakin ilmoitetaan sanakohtainen hinta. Joskus kääntämisestä laskutetaan myös tuntiperusteisesti.

Konekäännös: hyvä, paha vai ”sopivasti ruma”?

Tekoälyyn pohjautuva uuden sukupolven konekäännös on viime vuosien aikana mullistanut tavallisen kuluttajan arjen ja käännösalan ammattilaisten työn. Automaattinen käännös on tarjolla verkkopalveluissa ja some-alustoilla, joissa se usein auttaakin käyttäjää ymmärtämään sisällöstä olennaisen. Toisinaan automaattikäännökset kuitenkin aiheuttavat väärinymmärryksiä, turhautumista tai jopa myötähäpeää, jolloin kärsivät sekä asiakaskokemus että organisaation brändimielikuva.

Kuinka tilaan onnistuneen käännöksen? Asiakkaan muistilista

Oletko laajentamassa liiketoimintaasi kansainvälisille markkinoille tai tarvitsetko sisältösi monikielisen asiakaskuntasi ulottuville? Laadukkaalla käännöksellä varmistat, että viestisi tavoittaa kohderyhmänsä. 

Onko käännösten tilaaminen sinulle uutta? Kokosimme tähän postaukseen muistilistan onnistuneen käännöksen tilaamiseen:

Miksi käännökset kannattaa tilata käännöstoimistolta?

Käännökset olisi houkuttelevaa teettää oman yrityksen sisällä kustannusten hillitsemiseksi, etenkin jos yrityksestä löytyy kielitaitoisia ihmisiä. On hyvä kuitenkin muistaa, että sisäisesti tuotettu käännös maksaa siihen käytetyn työajan verran. Lisäksi käännöstyö saattaa pidättää työntekijöitä tekemästä omaa ydintehtäväänsä. Kokosimme tähän blogipostaukseen hyviä syitä käyttää käännöstoimiston palveluita.

Puheteknologian mahdollisuudet

Puheteknologian hyödyntäminen niin arki- kuin työelämässä yleistyy jatkuvasti. Kotona puhelinta voi ohjata äänellä soittamaan tietylle henkilölle, vaikkapa valoja voi ohjata puhekäskyin ja yhä useamman kodinkoneen kytkeytyessä verkkoon, puheteknologian käyttömahdollisuudet vain lisääntyvät - puhutaankin jo älykodeista. Puheentunnistus esimerkiksi komentotunnistuksen muodossa parantaa myös ohjelmien ja jopa arkiaskareiden saavutettavuutta, kun laitteita voi ohjailla puheella.

Mediatuotteita kaikille: video- ja äänisisältöjen saavutettavuus

Meillä kaikilla on oikeus saada tietoa ja oppia riippumatta luki- ja oppimishäiriöistä, kuulo- tai näkövammasta tai haasteista verkkomedioiden käytössä. Näiden oikeuksien turvaamiseksi on luotu WCAG-ohjeisto (Web Content Accessibility Guidelines) eli Verkkosisältöjen saavutettavuusohjeet. WCAG on kansainvälinen, jatkuvasti päivittyvä ohjeiden kokonaisuus, joka ohjaa mediasisältöjen, kuten videoiden ja ääniraitojen, tuomista kaikkien saataville.