Lingsoft auttaa säästämään kallisarvoista aikaa terveydenhuollossa (Dagens industri 9.11.2023)

Language experts sit around a conference room table and listen to Janica Asplund, who is telling them how Lingsoft's speech recognition solution can help save time in healthcare patient documentation.

Janica Asplund (vasemmalla) kertoo puheentunnistuksen monipuolisuudesta.
Taitava tekoälypohjainen puheentunnistus terveydenhuollon sanelua varten antaa hyviä tuloksia.

– Potilasdokumentaatio sujuu kolme kertaa nopeammin puheentunnistuksella verrattuna manuaaliseen käsittelyyn, sanoo Heikki Korvenranta, Medical Advisor, Lingsoftin Healthcare Processes ja Information Technology.

Lingsoft on yksi Pohjoismaiden suurimmista kielitaloista, ja sillä on laaja kokemus kielipalvelujen ja kieliratkaisujen toimittamisesta. Yritys haastaa nyt Ruotsin terveydenhuollon toimijat tehokkaalla ja taitavalla puheentunnistuksella.

– Puheentunnistuksen hyödyntäminen terveydenhuollon sanelussa mahdollistaa potilasdokumentaation nopean saatavuuden ja korkealaatuisuuden tietoturvallisessa ympäristössä, kertoo Janica Asplund, Lingsoftin Business Development Specialist.

Potilasdokumentaation sanelu on kolme kertaa nopeampaa kuin kirjoittaminen käsin (1).  

– Kustannustehokkuus on ilmeinen. Puheentunnistus säästää paljon aikaa ja vapauttaa resursseja perusterveydenhuollossa, sairaaloissa, vanhustenhuollossa, sosiaalipalveluissa ja muilla terveydenhuollon alueilla, sanoo Korvenranta.

Räätälöity ratkaisu yksilöllisiin tarpeisiin

Pitkän kokemuksensa kieliteknologian alalla ja joustavan lähestymistapansa ansiosta Lingsoft voi tarjota räätälöityjä ratkaisuja.

– Toteutamme pilottihankkeen, jonka aikana asiakas voi testata ratkaisua. Näin voimme toimittaa tuotteen, joka on mukautettu esimerkiksi lääkäreiden ja sairaanhoitajien yksilöllisiin tarpeisiin sopivaksi, sanoo Asplund.

Pilottihankkeen aikana analysoidaan, miten tuotetta voidaan käyttää mahdollisimman tehokkaasti.

– Tavoitteena on saada kokonaiskuva ympäristöstä, jossa puheentunnistusta käytetään, ja antaa suosituksia siitä, miten tuotteidemme työnkulkua voidaan sujuvoittaa entisestään, kertoo Janica Asplund.

Tekoälypohjainen teknologia

Lingsoft on itse kehittänyt teknologian, johon puheentunnistus perustuu.

–  Sen perustana on koneoppiminen ja tekoäly, joiden avulla on analysoitu valtava määrä tekstiä ja puhetta. Suuren tietomäärän ansiosta puheentunnistus on tarkkaa, mikä tarkoittaa, että eri murteet ja ääntämistavat tunnistetaan oikein tekstiksi, kertoo Korvenranta. 

Tietoa Lingsoftista

Lingsoft on johtava pohjoismainen kielipalvelujen ja -ratkaisujen toimittaja, joka perustettiin Suomessa vuonna 1986. Lingsoft on keskittynyt jatkuvaan innovaatioon kieliteknologian ja koneoppimisen alalla, minkä ansiosta yritys on luotettava kumppani tehokkaassa viestinnässä. 


(1): https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jocn.15261

Lue alkuperäisteksti täältä.
 

Palaa uutisiin