Lingsoft® 

Hyviä käyttökokemuksia HKL:n pysäkkiaikatauluista puhepalveluna

Valitse kieli  
Hae sivustolta  
 Powered by Lingsoft®
Search Expander
Lue lisää

Liikenneneuvonnan puhelinnumerosta 0100 111 on viime kesä-heinäkuun vaihteesta lähtien saanut pysäkkikohtaista aikataulutietoa koko pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä. Palvelu toimii Lingsoftin puheentunnistimen avulla eli se tunnistaa soittajan puhekomennot ja tuottaa aikataulutiedon synteettisenä puheena. Palvelu on jo ehtinyt saada runsaasti tyytyväisiä käyttäjiä, eräs heistä palvelua päivittäin käyttävä Näkövammaisten keskusliiton kehittämispäällikkö Juha Sylberg.

Tietoa katsomatta ja näpyttelemättä

Juha Sylbergin käyttötilanne liittyy aamuiseen matkaan kotoa työpaikalle. Autoillessaan kohti Itäkeskusta Sylberg soittaa palveluun selvittääkseen, jättääkö auton liityntäpysäköintiin päivän ajaksi vai jatkaako autolla perille asti sen sijaan, että vaihtaisi julkiseen kulkuneuvoon kesken matkan. Vaikuttavana tekijänä on yleensä se, kuinka hyvin saapuminen liityntäpysäköintiin osuu yhteen bussin aikataulun kanssa. Mikäli Sylberg on valinnut joukkoliikenteen ainoaksi kulkumuodokseen, soittaa hän palveluun kävellessään bussipysäkille. Soitto HKL:n järjestelmään selvittää, riittääkö kävelyvauhti vai onko syytä ottaa juoksuaskelia bussiin ehtiäkseen.

Sylberg vertaa palvelua tekstipohjaisiin vastaaviin, joissa tiedon saaminen vaatii katseen keskittämistä näyttöön. Hän kertoo sen olevan vaikeaa tai jopa mahdotonta, kun samalla kävelee liikenteen seassa. Usein kädessä on lisäksi kassi tai sateenvarjo, mikä vaikeuttaa tekstin kirjoittamista. HKL:n puhepalvelua Sylberg pitää tästäkin syystä helppokäyttöisenä.

Järjestelmän käytettävyyttä liikenteen melussa Sylberg kiittelee. Lisäksi hän kertoo käyttöliittymän olevan niin intuitiivinen, ettei käyttöön kiinnitä erityistä huomiota. ”Jos malttaa kuunnella kysytyn kysymyksen ja vastaa juuri siihen, puheentunnistus ei ole koskaan epäonnistunut,” Sylberg kertoo. "Kun on kyse aikakriittisestä tiedosta ja jonottamiseen ei ole aikaa, tämä palvelu on aina saatavilla," hän vielä lisää.

Kannattaa kokeilla rohkeasti

Osalle ihmisiä keskustelu ”koneen” kanssa tuntuu vieraalta ajatukselta – puheentunnistukseen perustuvat palvelut kun ovat vielä melko uutta. Kannattaa kuitenkin rohkeasti kokeilla ja todeta, miten kätevästi puhepalvelusta saa jämptiä pysäkkikohtaista aikataulutietoa.

Käyttäjän on hyvä muistaa muutama vinkki, joita noudattamalla palvelu pelaa sujuvimmin:
  • Puhepalvelusta saa pysäkkiaikatauluja, eli soittajalla pitää olla pysäkin nimi tai numero tiedossa. Ennen pysäkin valintaa hänen on myös kerrottava, kumman – nimen vai numeron – perusteella hän pysäkin määrittelee.
  • Järjestelmä on rakennettu tunnistamaan luonnollista puhetapaa, puherytmiä ja puhenopeutta. Palvelussa ei siis tarvitse käyttää korostetun selkeää ääntämystä tai hidasta ilmaisutyyliä – päinvastoin, liioiteltu artikulointi voi jopa haitata tunnistusta.
  • Vaikka järjestelmä tunnistaa luonnollisen puhetavan, se ei tarkoita että se ymmärtäisi muita kuin virallisesti määriteltyjä pysäkkinimiä, linjanumeroita, ajosuuntia tai vastaavia. Näistä kaikista puheääni antaa soittajalle selkeät esimerkit, joita kuuntelemalla ja noudattamalla palvelussa eteneminen onnistuu parhaiten.

Automaattista puhepalvelua on muutaman käyttökuukauden aikana kehitetty käyttäjien kokemusten perusteella ja kehitetään edelleenkin. Käy siis kokeilemassa ja anna palautetta palvelusta osoitteeseen palaute.hkl@hel.fi.

 
Avainsanat   Tulosta   RSS


Microsoft® Gold Certified Partner    Adobe® Solution Partner    Valtionhallinnon puitesopimustoimittaja    SDL | LSP Partner Program | Advantage Plus Partner




Copyright ©1986-2016, Lingsoft Oy.